Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Π.Μ.Σ. Πολιτισμικές και Κινηματογραφικές Σπουδές

ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΡΧΕΙΟΥ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΦΙΛΙΑΣ

Διδάσκουσες: Μαρία Κομνηνού, Ιουλία Μέρμηγκα

Στο μάθημα γίνεται θεωρητική επισκόπηση της έννοιας του αρχείου από την προσέγγιση του Ζακ Ντεριντά, του Μισέλ Φουκώ, της Mary Anne Doane και άλλων και επιχειρείται η σύνδεση με τις έννοιες της χρονικότητας, της μνήμης και της ιστορίας στον κινηματογράφο. Σε ό,τι αφορά την κινηματογραφοφιλία, εξετάζεται η περιοδιολόγησή της και η διασύνδεσή της με τις κινηματογραφικές πρωτοπορίες του μεσοπόλεμου, με την αισθητική και την πολιτική των μεταπολεμικών κινηματογραφικών ρευμάτων και τον κινηματογράφο του δημιουργού, καθώς και διερευνάται ο ρόλος της στο νέο ψηφιακό περιβάλλον με την επικράτηση υπηρεσιών streaming.

Μελετώντας in situ την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το νέο Μουσείο Κινηματογράφου, πρώτον, γίνεται εισαγωγή στην έννοια της αρχαιολογίας του κινηματογράφου, στις διατομές τεχνολογίας, επιστήμης και δημοφιλών θεαμάτων. Δεύτερον, στο πλαίσιο της αποκατάστασης και ψηφιοποίησης σημαντικών ταινιών του πρώιμου αλλά και του νεότερου ελληνικού κινηματογράφου από την Ταινιοθήκη, όπως για παράδειγμα της πρώτης άδουσας και ηχητικής ταινίας Οι απάχηδες των Αθηνών (1930) του Δημήτρη Γαζιάδη και της ταινίας Πρόσωπο με πρόσωπο (1966) του Ροβήρου  Μανθούλη, συζητείται ο ρόλος και η συνεργασία των αρχείων για την καλλιέργεια της κινηματογραφοφιλίας στη νέα ψηφιακή εποχή. 

Συνολικά, το μάθημα αποσκοπεί  στη θεωρητική και πολιτισμική διερεύνηση της προβληματικής των αρχείων ως θεματοφυλάκων της μνήμης, ως ψηφιακών βάσεων δεδομένων, ως μουσείων και ως χώρων για την ανάπτυξη μιας νέας κινηματογραφοφιλίας.