Διδάσκουσα: Αφροδίτη Νικολαΐδου
Περιγραφή μαθήματος
Το μάθημα αυτό εισάγει τους/τις φοιτητές/τριες στα τρία βασικά πεδία των κινηματογραφικών σπουδών, τη θεωρία, την ιστορία και την κριτική και στη μεταξύ τους αλληλεπίδραση. Διαβάζοντας κείμενα σημαντικών θεωρητικών του κινηματογράφου μεταξύ των οποίων οι A. Bazin, K. Metz, L. Mulvey, Τ. Elsaesser, D. Bordwell κ.ά, ανατρέχουμε σε σημαντικές ταινίες και δημιουργούς και αναρωτιόμαστε για την κινηματογραφική αφήγηση και το ύφος, για τη σχέση του κινηματογράφου με την πραγματικότητα, την ιδεολογία, τις άλλες μορφές τέχνης. Κάθε ακαδημαϊκή χρονιά μπορεί να δίνεται έμφαση σε διαφορετικές προσεγγίσεις ανάγνωσης του κινηματογραφικού κειμένου και φαινομένου διευρύνοντας τις θεωρητικές αναζητήσεις μας και μέσα από το έργο στοχαστών όπως οι Gramsci, Althusser, Barthes, Foucault, Benjamin κ.ά.
Ενδεικτικοί άξονες που μπορεί να εξετάζονται είναι: Α) Η σύζευξη ιστορίας κινηματογράφου και θεωρίας: ο πρώιμος κινηματογράφος ως αρχαιολογία των νέων μέσων, η θεωρία του σοβιετικού μοντάζ και ο σοβιετικός κινηματογράφος, η έννοια του ρεαλισμού και ο ιταλικός νεορεαλισμός, η θεωρία του δημιουργού, η νουβέλ βαγκ και οι επιδράσεις της στον σύγχρονο κινηματογράφο τέχνης, Β) το είδος ως κατηγορία ανάλυσης και η σημασιολογική / συντακτική ανάλυση του, από το κλασικό Χόλιγουντ στα υβρίδια την περίοδο του μεταμοντερνισμού, Γ) συγκριτικές κειμενικές αναλύσεις της σχέσης κλασικού και μετα-κλασικού κινηματογράφου Δ) ο ‘Τρίτος κινηματογράφος και οι μετα-αποικιακές θεωρίες (καθώς και πρόσφατοι όροι όπως ‘transnational cinema’, ‘cinema of small nation’) κ.ά.